Youfone blijf bij youFONE

Als rechtgeaarde Nederlander wil ik natuurlijk altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo ben ik jaren terug bij Youfone terechtgekomen, waar ik, en ondertussen ook mijn gezinsleden, naar tevredenheid van een mobiel abonnement gebruik maken. Ook was ik een jaar geleden van een (Kabel)tv aanbieder met exorbitant hoge tarieven overgestapt op een TV en internet leverende energieleverancier. Deze leverde KPN-tv en dat werkte perfect en dat voor nog geen twee derde van de prijs van de kabelboer. So far so good.

TV, dat heeft toch niemand meer?
Wij wel, want behalve naar de NPO zenders kijken wij ook regelmatig naar Eén en Canvas (en daar kun je niet alles van zien via internet als je geen Belgisch telefoonnummer hebt).
Wij zijn dus echte fossielen,zoals jeugdigen dat plachten te noemen; we hebben zelfs geen Netflix! (en dus geen leven, volgens diezelfde jeugdigen)

Een jaar geleden

Toen deze tv-aanbieder ook weer eens in prijs omhoog ging en ik zag dat Youfone nu ook internet en TV (KPN) aanbood voor een stuk minder, was de keuze dus gauw gemaakt.

De ervaringen

Laten we meteen maar beginnen met de conclusie: Goedkoop is (in dit geval) duurkoop gebleken. De aanbeveling: niet aan beginnen.

Het internet werkt naar behoren met dezelfde Experiabox als KPN en die heeft zelfs heel behoorlijke WiFi. Maar die TV… Dat was toch ook KPN? Klopt, dat werd in ieder geval gezegd. Maar Youfone heeft om de kosten te kunnen drukken een alternatief voor de ontvanger van KPN gezocht en gevonden in een Android-apparaat. Toen ik daar achter kwam (bij het uitpakken van de kast) waren mijn 14 dagen bedenktijd inmiddels verstreken en zat ik twee jaar aan dit probleem vast. Google wordt bij mij uit principe (net als Facebook) stelselmatig geweerd van telefoon en andere intelligente apparatuur en nu zat ik ineens met een Androidgeval in huis.

Kast 1

Het eerste kastje werd dan toch maar aangesloten en werkte. Nou ja… opnemen kon wel maar je miste dan wel in 99 van de 100 gevallen het einde van het opgenomen programma. De enige “werkbare” optie was het tevens opnemen van het volgende programma, iets wat bij serie-opnames een onmogelijkheid is.
Verder was het apparaat behept met haperingen, heel veel gestotter in beeld en geluid.
Klagen bij Youfone hielp niets.

Kast 2

Een maand of twee geleden kondigde de Consumentenbond aan dat de meeste providers de abonnementsprijzen weer gingen verhogen en dat je dan kunt overstappen. Een brede glimlach vormde zich op mijn gezicht, tot ik een week later een bericht kreeg van Youfone dat ze én met een nieuw kastje zouden komen én de kosten niet zouden verhogen. #!%%@$

Het nieuwe kastje kwam en werd aangesloten. Een nog “intelligentere” Android-bak, die bij het installeren maar meteen even waarschuwde dat Google mee zou kunnen luisteren. Alsof we dat niet wisten 🙁 maar toch netjes dat ze het nu eens een keer goed zichtbaar melden.
Niet alle functies kunnen overigens gebruikt worden als je geen Google-account wilt invoeren. Een fake Google-account heeft in deze natuurlijk weinig zin omdat je op dit kastje ook moet inloggen op je Youfone account met je e-mailadres. Hierdoor kan Youfone de kosten natuurlijk laag houden, Google betaalt mee voor jouw data.

De interface blijkt aanzienlijk beter maar dan blijkt dat ik al mijn opnames kwijt ben. Blijkbaar is het niet mogelijk een account om te zetten. De haperingen lijken weg en er is een nieuwe app. Serie-opnames zijn niet meer mogelijk (?!) en er is een nieuwe app voor de tv op de telefoon en de iPad. Die zijn helemaal een genot. Supertraag en niet werkend. Als je op de iPad in het overzicht een programma aanklikt krijg je negen van de tien keer een ander programma te zien, op je telefoon gaat het beter maar probeer niet wat op te nemen van een buitenlandse zender want dat gaat je niet lukken.

Maar och, al aardig afgestompt door eerdere Youfone-tv ervaringen waren we er al gauw aan “gewend”. De apps namen we maar voor lief en de opnamedagen voor series werden in de todo-app op mijn telefoon gezet. Altijd nog beter dan die eerste tv waar je met een draaiknop op de frequentie moest afstemmen en opnemen onmogelijk was.

Totdat na een week, tijdens het kijken ineens alles op zwart ging. Wat ik ook deed, een ander stopcontact, een andere voeding, er ging geen lampje meer branden.

Weer een maand later

Een maand later? Ja, zo lang duurde het voordat ik via mail, contactformulier, telefoon en uiteindelijk via klachtensites Youfone zo ver had gekregen om een vervangende ontvanger te sturen. Ik zal je de hele lijdensweg daarheen besparen.
Bij Youfone tv lijkt namelijk ook de service te werken op hetzelfde niveau als hun product. Het duurde met alle ingezette middelen meer dan twee weken voordat ik eindelijk iemand van de technische dienst te spreken kreeg, want die moesten het oplossen. Die had na 2 minuten door dat ik een nieuw kastje nodig had en dat werd diezelfde dag nog opgestuurd. Niet dus. Ook de verzending zal middels dezelfde normen geregeld zijn want na een week was er nog niets. Je begrijpt dat hier de wanden af en toe schudden van de frustratie-uitbarstingen van de schrijver. Nog maar eens aan alle bellen trekken, smeken om contractverbreking, dreigen met gerechtelijke stappen en, jawel een nieuw kastje kwam eraan. Of ik de oude maar wilde terugsturen, uiteraard niet naar een antwoordnummer. Na wéér een boze mail, zouden de kosten als coulance ingehouden worden van een volgende factuur. We zullen zien…

En nu…

Het nieuwe kastje is geïnstalleerd. Dit keer geen melding dat Google meeluistert maar Google kennende…
De werking is weer als vanouds. Dat wil zeggen: Nog steeds geen serie-opnames, het koppelen met bluetooth-apparatuur is een kunstje dat alleen bij toeval lijkt te lukken met een enkel apparaat en… Youfone heeft het in deze firmware weer voor elkaar gekregen om het stotteren weer terug te krijgen. Dat zal dan wel hun wraak zijn voor mijn geraas.

Over een jaar

Mogen wij eindelijk van Youfone-tv af.

De wereld aan spreekwoorden of gezegdes zijn van toepassing:

Goedkoop is duurkoop
Schoenmaker blijf bij je leest
Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten
Als het kalf verdronken is…

En dus:

Bezint eer gij begint!

Geef een reactie